Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Vem är diskriminerad

Publicerad 2006-04-20 16:51:37 i Allmänt,

Sitter just nu och lyssnar på Arbetsmarknadsutskottets debatt (AU6) om diskriminering i arbetslivet.
Intressant och då särskilt ur ett invandrarperspektiv Jag funderar mycket över vilka stämplar vi människor ger varandra och hur vi utifrån det uppfattar oss själva.
Om vi ständigt och jämt säger att invandrare är diskriminerade, att det handlar om utanförskap att vi pratar om vi och dem, är vi inte då med och bidrar till att göra detta till sanningar som kanske mer bygger på tyckande än verklighet.
Oavsett sitt  ursprung så finns det inget gratis i livet.
Att gå i skolan, skaffa sig en utbildning handlar väl i grund och botten om att satsa på sig själv, för möjligheten till ett bra liv. Detta måste vi alla få möjlighet till oavsett härkomst, att sedan orka genomföra hänger bara på mig själv, det kan ingen annan göra.
Jag har länge retat mig på att vi talar om vi och de med invandrarbakgrund , eller utlandsfödda osv.
Jag tycker att är man svensk medborgare så är man och då tycker jag det handlar om vi.
Nu ska vi straxt votera och sedan ska jag förbereda mitt anförande tills imorgon då jag ska upp i talarstolen här i riksdagen ang skrivelsen om regelförbättringar. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela