Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Prislappen!

Publicerad 2006-04-05 09:19:23 i Allmänt,

Man kan inte bli annat än upprörd/förbaskad när man hör att ett ungdomsgäng utsätt en 12 årig flicka för sexualbrott när hon var på väg till skolan i måndags morse. Det är förfärligt  men jag ställer mig frågan
-Vad är orsaken bakom, vad får unga människor att begå sådana brott och vad kan vuxensamhället göra.
Vuxensamhället måste göra flera olika saker som att ta reda på de bakomliggande orsakerna till varför man gör detta, är det spärrar som saknas, är det familjesituationen är man mobbad eller känner utanförskap i skolan så man begår detta brott för att få uppmärksamhet. Listan kan göras lång men sen tänker jag på ytterligare en faktor och det är dagens underhållingsprogram,som jag betraktar flera av dem som förnedrings-TV. Vissa av dem går enbart ut på sex mer eller mindre andra på hur man kan tala illa eller köra över andra så man själv vinner poänger,jag tycker inte det skapar goda förebilder för unga människor. Tvärtom tror jag att man tror att detta är ok att uppträda på det sättet de gör ju idolerna på TV.
Nä vi måste få bättre underhållningsprogram som bygger på underhållning med solidaritet och samarbete mellan människor då tror jag vi skapar bättre förebilder till våra barn och unga.

Förövrigt så hörde jag igår att någon föreslog att näste generalsekreterare i FN bör vara en kvinna och förslagsvis Tarja Halonen Finlands president,det tycker jag är ett utmärkt förslag.
Nu ska jag om en stund åka till Astra Zenica. Carina

Kommentarer

Postat av: lenha

Publicerad 2006-04-05 09:33:44

Vi behöver mer åtgärder för att det inte skall vara lätt att gå in på erotic sidor internet
mindre utvikande tidningar ev dyrare att köpa
tillstånd att få vika ut sig före 18 års ålder
Mer åtgärd mot mobbing i skolor, fritis..
Mer föräldaransvar...e x om inte förälder närvar
då de är kallade efter 3 gångers kallelse så kan deras elev riskera avstängning från skola..då vid mobbing... el annan skadegörelse, missskötsel-.
Förälder ansvar skicka inte ut ditt barn ensam och handla kläder före 15 år och var med och vänta utanför.. holl kontakt via mobil..Så gör jag då är min son 16 år....Har aldrig haft problem med honom
men då har jag prioriterat alla mina 3 barn,, lika
sagt mycket nej... Som förälder el politiskt intresserad av att ex klotter el hot och våld i buss förekommer sitta och propagera på möten sen inte föregå med gott ex

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela