Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Reportaget som aldrig

Publicerad 2005-10-21 12:43:39 i Allmänt,

Igår var jag i Oxelösund. Det var lärorikt tänk så många likheter vi har mellan kommuner men samtidigt också olikheter. Jag var där för att prata om ökat företagande och vikten av att fler företag startas. Tänk i en kommun med lite mer än 11 000 invånare ha en arbetsplats med ca 2400 anställda, det  skapar helt andra förutsättningar än i min egen hemkommun Uppvidinge som har ca 9500 invånare med två lite större arbetsplatser med ca 400 anställda. Detta ger olika förutsättningar för företagande.
Men idag är det en annan sak som egentligen upprör mig. Vad jag än är i landet och på olika möten med fackliga företrädare så kommer det allt oftare på tal om arbetstagare och fackliga företrädare som är rädda för sina arbetsgivare av olika anledningar, en är
-Att få sparken.
Idag när jag kom hem hade jag fått min fackliga tidningen SIA där finns flera reportage som handlar om detta och en även med rubriken citat "Reportaget som aldrig kom i tidningen" DEt handlar om hot och rädsla som medlemmarna i skogs- och Träfacket kännde om artiklen hade blivit publicerad. Skrämmande i ett demokratiskt land och vad är det för dåliga arbetsgivare vi har ? Man ska inte dra alla över en kam,men det känns som detta är en växande skara. Heder åt SIA som lyft fram frågorna i rampljuset.
Nu ska jag fortsätta arbeta med en fråga runt skogsvårdstyrelsen framtid och åka på DS. Carina

Kommentarer

Postat av: Carin Hardestam

Publicerad 2005-11-15 16:55:31

Ja det är skrämmande att folk i en sk demokrati ska behöva vara så rädda för att få sparken att de inte törs säja vad de/vi tycker på en arbetsplats. Jag har själv råkat ut för det och facket kunde inte göra så mycket för att ord skulle stå mot ord vid en rättegång i AD. Jag blev avrådd av min fackliga representant. Jag är arbetssökande och vill starta eget i stället. Arbetsklimatet har blivit så hårt. Mvh Carin Hardestam

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela