Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Kvotera mera eller !

Publicerad 2005-11-02 11:37:25 i Allmänt,

Igårkväll var det debatt och beslut om framtidens föräldraförsäkring det blev ett beslut som känns som att vi fortsätter driva opinion om vikten av att pappor är med och tar mer ansvar för barnen och det är i rätt riktning. Men det är bra att kongressen inte tog beslut om tvingande kvotering. Varje familj är unik och alla måste få möjlighet att själva avgöra hur de vill fördela. Jag tror inte på ett system där man som förälder med något avvikande familjebild ska ansöka om dispans för att man vill ha en annan fördelning på hur många månader varje förälder ska ta ut. Man kan vara arbetslös, egen företagare, jobba skift,studera osv och då känner jag att det är  ganska vanliga familjbilder i vårt land så därför är det rätt beslut vi har fattat på kongressen. Förövrigt vad gäller kvinnors orättvisa lägre löner på arbetsmarknaden måste vi mer kämpa för attetyder om statusen på arbetsuppgifterna. Jag är industriarbetare med en hyfsad lön(om jag inte vore riksdagsledamot) ca 20 000 i månaden och arbetar med döda ting det arbete är viktigt för tillväxten i landet men det är också alla de  som arbetar med människor som t.ex undersköterskor i inom äldrevården. Deras arbete bör ses med stor respekt för deras kunskap men också hur det lönesätts.
Det är ett viktigt arbete för tillväxten men det syns inte i plånboken. Lönen för typiska kvinnoyrken bygger på gamla fördomar. Nu börjar kongressen gå in i sitt slutskede,det är bara en dag kvar och jag ställer kosan åter till Kronoberg.Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela