Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Rädsla

Publicerad 2005-06-13 10:26:27 i Allmänt,

Ska man i behöva vara rädd i sin vardag? Funderar en del över det efter senaste tidens olika händelser. Vi säger ofta att i en demokrati med yttrandefrihet så ska ingen känna sig förföljd på grund av sina åsikter. Men när åsikterna går isär och man blir nästan ensam om sina åsikter och omgivningen börjar dra sig undan hur hanterar man siutation då.I vårt sommarstugsområde finns för tillfället två olika personer som på olika sätt påverkar sin omgivning negativt. Båda anser sig ha rätt i sina synpunkter. Om detta talade jag med en annan stugägare i helgen, kvinnan i familjen sa  – Jag är rädd varje gång jag möter x. Detta får mig att fundera på hur beter vi oss igentligen mot varandra. Med vilken rätt skäller jag ut mina grannar i min omgivning eller skriker vad jag tycker utan pardon och utan att ta ansvar för hur omgivningen mår. När vi talar i vardagen om rädsla i samhället är det oftas för mörkret och olika brott eller att det ska hända våra anhöriga något. Men det finns olika sortes rädsla och de som skrämmer andra med enbart sitt sätt att vara är förmodligen inte medvetna om det förmodligen ganska ensamma också. Funderingen är Vad kan man göra ? Carina.

Kommentarer

Postat av: k a s

Publicerad 2005-06-20 13:45:19

Enligt parti-ledardebatten i riksdagen är det 17% står utanför arbetsmarknaden. Eftersom moderaterna lovat de som arbetar en tusenlapp mer i månaden netto, som skall finansieras av bidragstagarna, så skall de som är sjuka, arbetslösa och förtidspensionerade betala netto / månad (8300 / 1,7 ) = 4800 kr och detta är inte de små procentsatser som ni politiker använder i era argument. Hur det står till med mattekunskaper i Sveriges riksdag vete tusan. Hur som helst, eftersom de flesta som lever av aktivitetsersättning och annat stöd kommer att hamna under social bidragsnorm så måste man väl sänka denna för att inte förstöra kommunernas ekonomi. För man menar väl inte att alla dessa som får sänkt ersättning skall köa utanför socialkontoren i landets kommuner. Vad jag fårstår så kommer gapet att öka med ca 6000 kr /per månad. Det är någon risk att detta ökar brottsligheten i landet och det är väl lika bra att bygga fler fängelser och utöka polisutbildningen. Som det ser ut kommer dessa politiska pellejönsar att vinna valet, så det är väl lika bra att börja bygga och utbilda samt förbereda en sänkning av socialbidragen ... eller?

vänlig hälsning
k a s

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela