Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Poliser och samlingslokaler

Publicerad 2005-06-02 13:15:47 i Allmänt,

Jag tror att alla vi som sitter i riksdagen för socialdemokraterna tycker att det är viktigt med samlingslokaler, precis som det är viktigt med stöd till folkbildning och andra folkrörelser. Det här är en fråga som ligger oss varmt om hjärtat, och jag tror precis som du  att den kommer att lyftas fram och diskuteras både i framtida budgetar och på kongressen. Sedan tycker jag det är lite synd att ställa en satsning på kultur (fri entré) mot en annan. Ingen skulle få för sig att räkna ut vad det "kostar" med gratis utlåning av böcker på bibliotek, och ställa det mot stöd till konstnärer eller folkhögskolor. Jag tycker det är bra att vi satsar på att göra kulturarvet tillgängligare, och tittar vi på hur det gått på de museer som fått gratis inträde så kan vi se att det blivit en riktig succé. Jag tror mig också förstå att din oro grundar sig på det anslagssparade regeringen lade i början av året men som sedan togs tillbaka på detta område. Man kan se det som ett uttryck för hur viktigt regeringen tycker samlingslokalfrågan är .Jag var på morgonen idag på ett frukostmöte om polis i glesbygd. Polisen har inte riktigt samma förutsättningar i sitt arbete beroende på att Sverige ser så olika ut. I staden är det på ett sätt, för oss i Kronoberg på ett annat och för dem i Vilhelmina är det helt andra förutsättningar. Jag tror det är viktigt att ha med sig den bilden när vi pratar om hur rekryterar vi fler unga poliser att jobba i glesbygd. Naturligtvis kom vi inte fram till någon mirakellösning men jag tror vi måste hitta nya arbetssätt över kommun och länsgränser för att skapa attraktivitet Ska nu om en stund vara med i direktsänd radio måste förbereda mig lite. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela