Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Kapitalets drivkraft eller ?

Publicerad 2005-06-10 14:10:15 i Allmänt,

Idag har jag äntligen haft tid att jobba undan med såväl e-post som vanlig post i lugn och ro, det känns bra såhär runt lunchtid. Har också funderat över Apotekets vara eller icke vara statligt och monopolägt. Varför höjs allt fler röster för att det ska ut i vanlig handel.

 

Svensk handel går i spetsen och påstår att monopolet är olagligt och jag funderar över deras syfte. Är det för att de tror sig kunna sälja det bättre och med kortare köer och bättre kunskap eller är det för de pengar de kan tjäna?

För att citera från en artikel i DI 1 juni

Alvedon ny lockvara
 Detaljhandelskoncernen räknar med att framför allt nikotintuggummin och huvudvärkstabletter kan få stor betydelse som lockvaror. "Huvudvärkstabletter är en produkt som säljer mycket och som genererar stor efterfrågan på söndagar och kvällar", säger Kenneth Wall. Slut citat.

Med tanke på att Apoteket förra året omsatte 34.1 miljard och gav en vinst till staten på 280 miljoner så tror jag mer att drivkraften för svensk handel är ökad vinst inte bättre service till kund. Personligen tror jag att de som har bäst kunskap om våra läkemedel är personalen på apoteken runt om i landet. Själv har jag upplevt vid ett flertal tillfällen när jag varit i någon av svensk handels butiker och undrat över något att det inte är alltid personalen har den speciella kunskapen över just den varan man frågat om. Nu ska jag gå ut i trädgården och rensa i rabatterna för första gången i år, det behövs gräset håller på att ta över. Carina

Kommentarer

Postat av: Per Andersson

Publicerad 2005-09-07 09:20:25

Intressant det du skriver om handeln. Visst om handeln kan öka sina vinster skulle det ge fler arbetstillfällen. Köerna skulle också minska dramatiskt hos Apoteket.Idag kan det ta upp till en hel dag att besöka akuten först och apoteket sen och det finns ingen garanti att medicinen som man behöver finns på det apotek som man besöker. Är man då i starkt behov av sin medicin får man fara land och rike kring för att hitta denna. Och för att lösa detta problem har man avskedat städpersonalen.
Är det i rätt riktning?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela