Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Ett ögonblick och riktiga vänner

Publicerad 2005-06-08 07:50:21 i Allmänt,

Ibland gör man ett misstag som får konsekvenser och ofta är det ett ögonblicksverk.Jag gjorde det i går. Kalle och jag var på brukshundsklubben (ca 1½ mil ut i skogen)och tränade Agility.Efter träningen var vi båda törstiga och varma, jag låste då bildörrarna men lämnade bakluckan där Kalle sitter öppen och gick och hämtade vatten. När jag kom tillbaka fick hunden vatten och därefter tog jag av mig jackan la den där bak i bilen ,jag var ju varm och svettig efter träningen och sen ner med luckan. Konsekvens i jackan hade jag bilnycklarna och rätt som vår bil har en säkerhet inbyggd som betyder att man kan ha bagageluckan öppen och dörrarna låsta så betyder det att när man stänger luckan låses bilen automatiskt.Så där stod jag utan bilnycklar och med mobilen som jag alltid har med mig om nått händer inne i bilen. Vad göra ? På andra sidan sjön finns ett företag Gapro får försöka ta mig dit och låna telefon, det gick bra , ringde hem till föräldrarna som inte svarade, ringde en granne som visste att de precis åkt i väg,ringde en annan granne som kom och hämtade mig. Efter ca en timme hade jag lyckats att få tag i extranyckel hem samt bilnyckel. Detta får mig att fundera på två saker delvis vilken tur man har riktiga vänner som ställer upp med en gång när man behöver hjälp, Tack Ninna. Och det är förmodligen just så här med ett litet misstag den mänskliga faktorn som gör att arbetsplatsolyckor sker. Hur kan man bygga in ökad säkerhet mot ögonblicksmisstag, jag har inget svar men tror att forskning behöver titta mer på detta. Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela