Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Trött

Publicerad 2005-12-07 21:08:07 i Allmänt,

Är nu lite trött efter en lång arbetsdag åkte hemmifrån 05.20 och sedan dess har det varit fullt upp.
Utskott,debatt i kammaren,seminarium bl.a. Funderar bara lite hur mycket det finns kvar att göra inom jämställdhetsområdet. tänkte återkomma om det imorgon men tills dess här är mina argumnet
för varför jag tycker att ensamstående föräldrar skulle kunna få någon form av förvärvsavdrag så som Getrud Åström förslår i sin utredning.
Vid skattereformen 1991 togs den dåvarande skattereduktionen bort för ensamstående föräldrar ( man betalade skatt enligt tabell 4)

Det handlade om ca 1800 kr/år Detta har aldrig fördelningspolitiskt kompenserats.

Nu höjer vi äntligen bidragsförskottet/underhållsbidaget med 100kr.Vilket inte har gjorts på 12-14 år minns inte årtalet just nu.

De barnbidragshöjningar som vi genomfört har skapat bättre förutsättningar, men det har alla föräldrar fått så den ekonomiska skillnaden kvarstår.

Det är första gången sedan dess som jag hört ett förslag som skulle leda till bättre ekonomiska förutsättningar för ensamstående mammor

vilket också skulle ge barnen en bättre vardag.

Det är tufft när man ska leva upp och klara av två roller,göra allt själv såväl fostra barnen som få ekonomin att gå ihop.

Om man då tar ett par exempel

om man jobbar deltid har två barn och får maxbeloppet i bostadsbidrag går man då upp i tjänst för att man vill kunna stå på egna ben, så kan bostadsbidraget minska mer än vad inkomsten är vilket inte stimmulerar arbetslinjen.

Samma effekt kan inträffa för de som har socialbidrag med försörjningsstöd.

För några år sedan bodde en kvinna på samma gata som mig(som förövrigt levde under skyddad intentitet) hon hade tre pojkar fick bostadbidrag,underhåll och socialbidrag hon berättade själv efter att hon haft ett vikariat inom vården och industrin att hon fick sämre ekonomi när hon arbetade hon behövde då även barnomsorg till en av pojkarna.

Det är därför denna grupp är så utsatt och känslig i transferreingssystemet.

Detta är bakgrunden till varför jag är för förslaget.
För mig handlar det om fördelningspolitik och att alla ska vara med och bidra för att sedan få del av efter behov

coh jag känner att denna grupp i samhället har behov.Carina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela