Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Kvinnor och vardag

Publicerad 2005-12-08 10:07:44 i Allmänt,

Igår var jag på ett bra och lärorikt seminarium som S-kvinnor arrangerat. Makt att forma samhället och sitt eget liv. Det var lärorikt på flera sätt bl. a för att utredaren Gertrud Åstrand pekade på flera saker som blivit bättre och som vi nog alla vet men inte använder i retoriken. Ett exempel är att 1970 var ca 60% av kvinnorna ute på arbetsmarknaden och omkring 90% av männen. Det som nu skett är att det jämnat ut sig till ca 80% av båda könen. Alltså har 80% av kvinnorna idag ett arbete och möjlighet till egen försörjning, Det är bra men kan bli bättre, det är förödande att vara i beroendeställning i sitt hem.
Ang debatten om Rätten till heltid så efter gårdagen är jag än mer stärkt av att det är den rätta vägen delvis för att skapa ekonomisk självständighet men också för kvinnors möjlighet till ett friskare liv.
Det finns idag siffror vad gäller sjuktalen i samhället som visar att det är de kvinnor som jobbar deltid som är mest långtidssjukskrivna. Runt detta finns det nog anledning att ta fram mer fakta och forskning för utifrån det perspektivet stämmer inte våra argument att kvinnor blir utslitna av dubbelarbetet. Nu tror jag att många kvinnor går ner i tjänst just för att orka med både hem och jobb men kanske det är en myt.
Jag tror vi behöver mer kunskap om hur vi får ett friskare arbetsliv. Jag tror mycket på att man mår som man känner sig ,känner man sig positiv till livet och jobbet mår man bättre
.Det finns idag statistik som visar att
tror man att man ska bli drabbat av olika sjukdomar så mår man sämre. Jag tror på att
 smitta med hälsa
.Ett annat problem med deltidarbetet är framtiden och pensionen 40% av kvinnorna jobbar idag deltid det betyder att de har att se fram emot ett åldrande med grundpension (fattigpensinär) detta kan vi aldrig acceptera. Nu hinner jag inte fundera mer just nu runt detta stora ämne men återkommer.
Förövrigt kommer Kommunal Kronoberg i eftermiddag hit till riksdagen detta är tankar och frågor som jag tänker prata med dem om.Carina


Kommentarer

Postat av: Bittan

Publicerad 2006-01-13 10:11:09

Hej Snubblade in på din blogg och har läst allt.*Trevligt*
Här känner jag att jag skulle bara få säga några ord.
*Rätten till heltid*
Rätten till halvtid då?
Jag födde tre barn och var kommunanställd sen många år.ca 18 år sammanlagt.
När jag skulle tillbaka efter barnledigheten, var mitt val 75 eller 100 %. Jag hade en 86% "fast tjäns". Jag ville bara jobba 50% för att ta hand om mina barn. Totalt omöjligt!
Facket "tyckte det var hemskt" men mer än så blev det aldrig. Jag sa upp mej ! Min familj gick före.
Idag och några år tillbaka så har jag eget företag.
Jag gör samma jobb,dvs Hemtjänst, Erbjuder mina tjänster till "alla" .Jag styr mina timmar som jag själv vill...Jag skulle kunna skriva massor...
Ja, fattig som gammal? Jag har resonerat som så här, Jag lever här och nu. Att jobba heltid för att vara rik då jag är gammal ,ser jag inte som ett försvarbart allternativ. Jag kanske inte lever då?Här och nu, då är barnen det viktigaste !
Stort ämne,men vi måste ha rätt att välja båda vägarna.
Trevlig blogg / återkommer Bittan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela