Carina

Några tankar från en riksdagsledamot

Tillväxt vad är det ?

Publicerad 2005-04-26 16:23:20 i Allmänt,

Tisdagarna är alltid fulla av aktivitet kom precis till mitt arbetsrum (ca14.30) efter en dag som gått allt i ett (bortsätt från en flygförsening) med start 06.20. Idag har näringsutskottet fått ta del av en intressant rapport/årsbok från NUTEK om fler nya företag,fler växande företag samt fler starka regioner. Det som var intressant  var att där pekar man på ett trendbrott. Nu är förädlingsgraden större hos tjänsteföretagen än hos tillverkningsindustrin. Vilket om det är så kommer att ställa nya krav på regionalpolitiken. I Småland där jag bor är fortfarande tillverkningsindstrin en stor del av sysselsättningen hur kommer den här utvecklingen att påverka  vår region och hur kommer det att påverka välfärden ? Hur ser vi då på tjänsteföretag och på de företag som startas som växer inom exepelvis utbildning ? Tycker vi att det är ok med nya organisationsformer eller ser vi det bara som privatisering av offentlig sektor ? Själv ser jag de blandat. För mig är det självklart att vård, skola och omsorg ska finansieras via skattsedlen , men räcker pengarna i framtiden, till allt vi vill ?Stora frågor som måste diskuteras ur ett ideologiskt perspektiv men också i ett globalt.Nu ska jag ta itu med såväl e-post som manuella posthög före riksdagsgruppen. Carina

Kommentarer

Postat av: Lena Lindgren

Publicerad 2005-05-23 15:35:32

Hej,
Apropå tillväxt, att få pengar att räcka till...
Jag som jobbar med att visa den kraft som finns i det ideella engagemanget i våra allmänna samlingslokaler undrar hur du ser på dem?
Kommer (s) att verka för fortsatt och ökat stöd till samlingslokalerna? Jag har funderat vad de 100 miljonerna som gavs till de statliga muséerna, skulle ha inneburit i verksamhet om de givits till de allmänna föreningsdrivna samlingslokalerna i stället. Dessa fick i stället en neddragning med 900 000 i kulturanslaget - det som skulle använts för konstutställningar i samlingslokaler runt om i landet.
Hoppas att frågan om de allmänna samlingslokalerna, de som var/är en av förutsättningarna för demokratins framväxt, lyfts på kongress och i valarbetet.
/Mvh
Lena

Postat av: kollebolle

Publicerad 2005-05-27 09:59:16

Nej, det tycker inte jag faktiskt, vad var det du skrev nu igen xD

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Född i arbetarklassen och fått chansen att vara med och påverka framtiden. Politik är att vilja men också makt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela